Specjalistyczna Poradnia Kardiologiczna i Nadciśnienia Tętniczego
Adres: 25-525 Kielce ul. Okrzei 22
Nr telefonu 41 368 17 47 kom. 517 267 448

Próba wysiłkowa jest nieinwazyjnym badaniem obciążeniowym z zakresu diagnostyki kardiologicznej, polegającym na ocenie pracy serca w czasie wysiłku.
Pozwala na wykrycie niedokrwienia mięśnia sercowego, ocenę ryzyka wystąpienia zawału serca oraz oszacowanie wydolności fizycznej (np. w trakcie treningu sportowego). Test wysiłkowy jest jednym z kluczowych badań w kwalifikacji pacjentów z chorobą wieńcową do koronarografii.

Opis badania:
Badanie przeprowadzane jest na ruchomej bieżni o zmiennym kącie nachylenia.
Podczas badania, w celu uzyskania zapisu EKG, umieszcza się na ciele pacjenta elektrody. EKG jest stale monitorowane oraz wykonuje się pomiar ciśnienia tętniczego w odstępach 3-minutowych.
Wysiłek na bieżni ruchomej wykonuje się wg różnych protokołów obciążenia. Najczęściej wykorzystywanym jest tzw. protokół Bruce’a, w którym co 3 minuty (kolejne etapy protokołu) wzrasta prędkość bieżni oraz jej nachylenie, a tym samym 3-minutowe obciążenie jest coraz większe.
Test przerywa się po osiągnięciu przewidywanej dla danego wieku i płci częstości pracy serca lub wcześniej po wystąpieniu dolegliwości lub na prośbę badanej osoby.
Dodatni wynik elektrokardiograficznego testu wysiłkowego oznacza, iż pojawiające się podczas wysiłku objawy (ból w klatce piersiowej, zmiany w zapisie EKG) sugerują występowanie choroby niedokrwiennej serca i zasadne jest wykonanie innych badań (np. koronarografii) w celu ustalenia dalszego postępowania i leczenia.

Przygotowanie
•    Należy powstrzymać się od jedzenia i picia na około 3 h przed testem
•    Nie należy wykonywać większych wysiłków na 12 godzin przed testem
•    Nie należy pić alkoholu dzień przed badaniem i w dniu badania
•    Należy powstrzymać się od palenia tytoniu na około 4 godziny przed testem (palenie tytoniu jest również niewskazane w trakcie całej diagnostyki kardiologicznej i jest istotnym czynnikiem ryzyka chorób układu sercowo-naczyniowego).